-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48103 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

نكتههاي اخلاقي سورة ناس چيست؟

برخي از نكات اخلاقي كه از اين سوره ميآموزيم عبارتند از:

1. انسان هر قدر مقام معنوي والايي هم داشته باشد، باز هم نياز دارد از شرّ وسوسه ها به خداوند پناهنده شود، چنان كه اين سوره به پيامبر9 كه بالاترين مقام انسان كامل است، ميگويد به خدا پناهنده شود; بنابراين اگر ما بخواهيم در راه راست حركت كنيم و در خودسازي و تهذيب نفس موفق باشيم، بايد هميشه از شر وسوسههاي شياطين به خداوند متعال پناهنده شويم.

2. در اين سوره در مورد پناهنده شدن به خداوند سه صفت رب، ملك و اله ذكر شده است، در حقيقت اين اوصاف سه گانه سه درس تربيتي، سه برنامه پيشگيري و سه وسيلة نجات از شر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بيمه ميكند.

مؤمنان با گفتن اعوذ برب الناس اعتراف به ربوبيت پروردگار ميكنند، و خود را تحت تربيت او قرار ميدهند. با گفتن ملك الناس خود را ملك او ميدانند و بنده مطيع او ميشوند، و با گفتن اله الناس در راه عبوديت او گام مينهند، و از عبادت غير او پرهيز ميكنند، بدون شك كسي كه به اين صفات سه گانه معتقد باشد، و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.

3. از آوردن اين سه صفت ميفهميم كه پناهندگي لفظي و زباني چندان مؤثر نيست، بلكه بايد با فكر، عقيده و عمل خود را در پناه خدا قرار داد تا از برنامه ها، افكار و تبليغات شياطين در امان ماند.

4. شياطين و وسوسه گران تنها در ميان يك قشر و گروه نيستند، بلكه در ميان جن و انس پراكندهاند و در هر لباس و هر جماعتي يافت ميشوند، بايد مراقب همة آنها بود، و بايد از شر همة آنها به خدا پناه برد. مِنَ الجِنَّةِ والنّاس (ناس، 6)( ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 468 ـ 476، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.